Cer Guvernului modificarea și declasificarea Anexei la Strategia națională pentru românii de pretutindeni

Președintele Comisiei pentru comunitățile de români din afara granițelor țării, deputatul Constantin Codreanu, a prezentat, marți, 7 mai, în plenul Camerei Deputaților, o declarație politică prin care cere Guvernului modificarea și declasificarea Anexei la Strategia națională pentru românii de pretutindeni care vizează Diaspora, comunitățile istorice și Republica Moldova.

Constantin Codreanu Declaratie politica

În declarația sa politică, deputatul Constantin Codreanu aduce ca exemplu Programul guvernamental de cooperare cu diaspora poloneză și polonezi din străinătate în anii 2015-2020, adoptat de Consiliul de Miniștri al Republicii Polonia și însoțit de un Atlas al prezenței poloneze peste hotare, elaborat și publicat de Ministerul Afacerilor Externe al Republicii Polonia, în baza datelor furnizate de către misiunile diplomatice din străinătate, inclusiv din România și Republica Moldova.

Constantin Codreanu: “România și românii nu câștigă nimic prin clasificarea informațiilor privind situația comunităților sale înrudite de peste hotare. Am apreciat gradul de transparență, obiectivitate și responsabilitate a autorităților poloneze în raport cu diaspora și comunitățile istorice înrudite din afara granițelor țării, precum și măsurile perfect euroconforme și eficiente pe care statul polonez le promovează în domeniu. În mod evident, a trebuit să compar acest Program guvernamental polonez, precum și prezentarea comunităților poloneze de peste hotare cu documentele de care se conduce țara noastră pe planul asistării comunităților românești din afara granițelor țării”.

Președintele Comisiei pentru comunitățile de români din afara granițelor țării a scos în evidență faptul că în timpul ministeriatului Grindeanu, Guvernul României a adoptat Hotărârea nr. 405 din 31 mai 2017 privind aprobarea Strategiei naționale pentru românii de pretutindeni pentru perioada 2017-2020. Strategia cuprinde o singură Anexă, intitulată PREZENTAREA COMUNITĂȚILOR. Acesta ”face parte integrantă din Strategie și nu se publică, fiind clasificată, potrivit legii”. Acest fapt distinge România în peisajul european, întrucât niciun alt stat de pe continent, fie membru al Uniunii Europene, fie extracomunitar, nu și-a clasificat legislația în materie de minorități înrudite de peste hotare sau părți ale acestei legislații. Când spunem legislație, folosim termenul în accepția europeană cea mai largă, având în vedere atât legile propriu-zise, cât și orice act juridic subsecvent, inclusiv hotărârile de guvern.

“Constatăm că nu există, în România, nicio Hotărâre de Guvern cu privire la minoritățile de orice fel din țară – etnice, lingvistice, culturale sau religioase – care să fie clasificată integral sau în parte, așa cum se întâmplă în cazul Anexei la Hotărârea de guvern nr. 405/2017. Deci, putem vorbi cu just temei despre o dublă măsură. Prima impresie pe care o lasă faptul clasificării Anexei la Strategia națională pentru românii de pretutindeni pentru perioada 2017-2020, în care sunt prezentate comunitățile românești din afara granițelor țării, este că România ar avea lucruri, aspecte sau elemente secrete în domeniu, pe care opinia publică națională și internațională nu ar trebui să le cunoască, ceea ce, în mod evident, este absolut fals. O a doua impresie este că situația comunităților românești de peste hotare, atât la nivel statistic și de constatare, cât și la cel al politicilor și practicilor euroconforme sau discriminatorii, cum adesea se întâmplă, aplicate românilor din comunitățile istorice sau diasporale de către autoritățile statelor de reședință ar trebui să facă obiectul secretului de stat în România, ceea ce este iarăși cât se poate de fals.

Pe 5 octombrie 2017, am interpelat în acest subiect Ministerul pentru Românii de Pretutindeni (MRP) și Guvernul României condus la acea vreme de către premierul Mihai Tudose. Răspunsurile transmise de către premier și ministrul pentru românii de pretutindeni au fost identice până în ultima lor literă. Acestea specificau că ”Anexa la Strategie conține, fără a se limita la acestea, inclusiv informații extrase din corespondența clasificată trimisă autorităților centrale de către misiunile diplomatice ale României, prin cifrul de stat”, subliniind în concluzie că ”decizia de clasificare a Anexei care conține prezentarea comunităților reprezintă o obligație legală”, menționează deputatul Constantin Codreanu.

Interpelare Constantin Codreanu

Interpelare Constantin Codreanu Parlament

Interpelare Constantin Codreanu Parlament Interpelare

De asemenea, într-o Notă separată, premierul României și ministrul pentru românii de pretutindeni, au comunicat următoarele: ”Precizăm că la nivel european este consacrată practica de a nu publica și de a garanta integral securitatea informațiilor cu privire la persoane ale căror nume și inițiative față de instituțiile europene trebuie protejate prin prisma situației politice sensibile din statele de unde provin”. Nici Guvernul României, nici Ministerul pentru Românii de Pretutindeni nu au precizat care anume ar fi statele autentic democratice din Europa, mai cu seamă cele comunitate, care ar fi clasificat integral sau parțial Hotărâri de Guvern în materie de minorități înrudite de peste hotare. Nici nu ar fi avut cum să o facă, pentru că asemenea cazuri, din câte cunoaștem, pur și simplu nu există.

“Așa cum își poate da seama oricine, motivele adevărate pentru clasificarea Anexei la Strategia națională pentru românii de pretutindeni pentru perioada 2017-2020 nu sunt de natură juridică, nu țin de normele și bunele practici europene în materie de minorități și drepturi ale omului, nu corespund interesului național legitim în domeniu, așa cum este el definit de către Constituția României, ci sunt de natură eminamente politică, având ca scop real menajarea guvernelor și statelor străine care promovează politici și practici non-euroconforme de discriminare fățișă sau tacită a cetățenilor acestora de origine română.

În această situație, cer Guvernului modificarea și declasificarea Anexei la Strategia națională pentru românii de pretutindeni. România și românii nu câștigă nimic prin clasificarea informațiilor privind situația comunităților sale înrudite de peste hotare. Exprim opinia că România ar avea doar de câștigat dacă ar avea curajul să asigure o maximă transparență atunci când trebuie să-și prezinte obiectiv și corect, într-un act guvernamental, minoritățile înrudite și situația lor reală, cu bine și rele, inclusiv prezentarea politicilor guvernelor și statelor străine în raport cu românii noștri de peste hotare. Consider că Guvernul nu-și poate permite luxul de a lăsa impresia că țara noastră ar avea lucruri de tăinuit în ceea ce privește situația comunităților românești de peste hotare. Însăși ideea de clasificare a vreunui document guvernamental în domeniu este periculoasă și-i face vulnerabili pe românii din comunitățile istorice care fac obiectul discriminărilor pentru că ar putea fi percepute în mod fals de către unele guverne străine ca fiind instrumentare împotriva unității acestora. Aliatul nostru și al românilor de peste hotare trebuie să fie transparența maximă, nu inutila și absurda clasificare. Exemplul polonez de deschiderea și transparență maximă, pe care l-am invocat la început, poate fi și trebuie urmat de către România, în beneficiul real al românilor din afara granițelor țării”, a concluzionat deputatul Constantin Codreanu.

Lasă tu primul comentariu!

Vă rugăm să verificați e-mailul Dvs. pentru un link prin care vă puteți activa contul!